En dan ineens werk je thuis. Maar hoe dan?
Er zijn bedrijven die momenteel flink profiteren van de ontstane crisis. Soms grenst dit aan uitbuiting, maar in de meeste gevallen wordt het je in de schoot geworpen. Zoals bij producenten van mondkapjes, handzeep en natuurlijk toiletpapier. Maar ook de thuisschool-app Squla en Philips, met haar medische apparatuur, spinnen garen bij het coronavirus. En wij?
Nieuwe werkroutine
Wij zijn eerlijk gezegd al blij als al onze bestaande klanten ook onder deze moeilijke omstandigheden, op afstand, kunnen blijven doorwerken. Voor ons is thuiswerken de normaalste zaak van de wereld, maar voor veel klanten niet. Die moeten zich ineens een heel andere werkroutine eigen maken en dat is, zonder even die ene collega aan te schieten of dat ene dossier te kunnen pakken en met bijvoorbeeld kinderen om je heen, een hele opgave. Gelukkig zijn er genoeg handige communicatietools beschikbaar om ook met ons in dagelijks contact te blijven.
Snel en efficiënt thuis aan de slag
Voel je dan ook niet bezwaard om, naast puur inhoudelijke zaken, ook advies te vragen om snel je nieuwe balans te vinden. Om je nu alvast wat op weg te helpen, hebben we de volgende tips en suggesties:
- Zoek een rustige, liefst afgezonderde, plek en richt je werkplek efficiënt in.
- Hou thuis zoveel mogelijk dezelfde werkroutine aan als op kantoor. Dus zelfde tijd opstaan en niet ineens in badjas of bermuda achter de laptop. Hou je kinderen, al dan niet anderhalve meter, op afstand. Net als gewoonlijk ‘ben je er vanavond weer voor ze’.
- Neem , ter vervanging van de gebruikelijke kantoorpraatjes, voldoende pauzes over de hele dag. Gelet op het feit dat we die in ons land het minst nemen van alle Europeanen is dat een uitdaging.
- Ga, nu het even kan, eens uitgebreid lunchen met je partner (dit kan thuis of in de tuin ook heel ontspannen zijn). Thuiswerken is namelijk intensiever dan je zou denken.
- Schep duidelijke verwachtingen. Samenwerken op afstand vraagt om meer structuur. Maak bijvoorbeeld op een online project- of teampagina duidelijk waar iedereen zaken kan checken, wat er van alle betrokkenen verwacht wordt en hoe iedereen bereikbaar is.
- Organiseer de onderlinge communicatie. Thuiswerken kan leiden tot een slechtere relatie met collega’s en gevoelens van eenzaamheid. Het standaard voetbalpraatje op maandagochtend is er weliswaar (helaas voor velen en gelukkig voor anderen) een tijdje niet bij. Des te meer ruimte voor bijvoorbeeld een gedachtewisseling over wat jij na deze crisis eventueel anders gaat aanpakken? Er is immers een leven naast en na corona!
Een crisis biedt ook mogelijkheden
Wat ons opvalt is dat nood ook creatief maakt. Al improviserend worden er door zowel organisaties als particulieren bijzondere alternatieven bedacht. Daarnaast worden we met z’n allen in moeilijke tijden gedwongen andere prioriteiten te stellen. Daar kunnen zomaar zaken tussen zitten die we al langere tijd voor ons uit hebben geschoven, maar die nu de aandacht krijgen die ze verdienen. Dat kan variëren van betere hygiënevoorschriften tot meer online samenwerken. Het zou ons verder niet verbazen als er na deze crisis sowieso meer mensen thuis blijven werken. Hopelijk krijgt ook duurzaamheid een flinke boost nu op meerdere manieren blijkt hoe snel de natuur zich kan herstellen.
Tot slot kan de crisis ons bewust maken van zaken waar we beter in blijken te zijn dan we zelf dachten. Dat kunnen we dan weer vertalen in nieuwe dienstverlening. De afgelopen twee minuten hebben we je in elk geval wat kunnen afleiden, dus dat hebben we toch maar mooi bereikt!